رواية كَفِلا..الفصل الثاني..المشهد الخامس..تأليف:احمد محمد حسونة
رواية كَفِلا..الفصل الثاني..المشهد الخامس..تأليف:احمد محمد حسونة

رواية كَفِلا..الفصل الثاني..المشهد الخامس..تأليف:احمد محمد حسونة

بعد ان حدث في المشهد الرابع الحادث الذي تعرض له احمد و تم نقله الى المستشفى و اكتشفت چاسمين وجود ختم في فخذ احمد الأيمن يشابه الختم الموجود في كتف چاسمين عندما كانت صغيرة و تاهت من أمها في المولد عندما كان عمرها ثلاث سنوات ثم عادت الى المنزل وحدها بطريقة مريبه وعلى كتفها ثار الدماء و الختم الموجود على فخذ احمد .
وبعد ان خرج الطبيب من غرفة العمليات هرولت اليه چاسمين مسرعة وقالت له
چاسمين :- طمني بالله عليك يا دكتور …. ارجوك …. طمني احمد عامل ايه
فسكت الطبيب وهو ينظر الى الارض وهو حزين جدا
چاسمين :- ارجوك … احمد لا ….. احمد لا …..
وظلت تصفع وجهها لطمات متتاليه
حتى خرج من غرفة العمليات احد الاطباء الامتياز صارخ
طبيب الامتياز :- الحق يا دكتور النبض رجع ….. الحق النبض رجع
فهرول الطبيب الى الداخل مره اخرى مسرعاً
واستغرقوا حوالي ساعتين و خرجوا مع اذان الفجر الله اكبر ،،،، الله اكبر ،،،،، الله اكبر ،،،،، الله اكبر ،،،،،،، اشهد ان لا اله الا الله ،،،،، اشهد ان لا اله الا الله ،،،،،،، اشهد ان محمداً رسول الله ،،،،، اشهد ان محمداً رسول الله ،،،،،،،
ثم توجهت چاسمين مسرعة ،،،، ثم قالت
چاسمين :- طمنوني ارجوكم
فيقول رئيس الاطباء
رئيس الاطباء :- انكتب له عمر جديد ،،، انت تقربي له ايه
فسكتت چاسمين وهي لا تعلم ماذا تقول ثم قالت
چاسمين :- انا ،،،، انا ،،،، مراته
فيحدث ذبذبة للضوء بكامل المستشفى في مشهد غريب جدا وكان النور يريد ان ينقطع ثم تستقر الأوضاع
فيقول الاطباء :- ايه اللي حصل النور هيقطع بالمستشفى لا ايه غريبة ده في ups ازاي حصل ده
ثم ينصرفوا و بعدها بدقائق يخرج الممرضين الترولي الذي ينام عليه احمد لنقله الى غرفة العناية المركزة و عندما شاهدته چاسمين وكان روحها ردت اليها مرة اخرى ثم أمسكت يده و ظلت ممسكة بها حتى تم نقله على سرير الانعاش و تم تركيب اجهزة القلب و المخ له و تعليق بعض المحاليل ثم انصرفوا وجلست چاسمين بجواره تنظر اليه ممسكة بيده و عينيها تكادا لا تنفتحان من كثرت البكاء و في الناحية الثانية يبحث عن چاسمين زوجها و اخوتها و ابوها في جميع المستشفيات و الأقسام و قلوبهم تعتصر خوفاً عليها و في المنزل يجلس اطفالها في بكاء هستيري مع والدتها و البيت يخيم عليه الحزن و القلق على چاسمين التي تم إغلاق هاتفها الجوال و لم تعد حتى الخامسة فجرا وأطفالها بدون طعام و ملابسهم متسخه و مرهقين جدا نتيجة لغياب امهم لبضع ساعات فقط
وبعد ذلك في الناحية الاخرى وچاسمين تجلس بجوار احمد ممسكة يده ناسيه كل الالتزامات خلفها من زوج و اطفال وكأنها مسحورة بسحر ذلك الملعون الذي لم يمت بل ظل على الارض وعادت له الحياة مرة اخرى فياليته قد مات وعادت چاسمين بعد فترة لأطفالها فنعمة النسيان التي منحها اللي للبشر ستكون هي بمثابة الأكسجين لچاسمين حتى تعود مرة اخرى لحياتها الطبيعية وفجاءة ذلك الوغد اللعين يقوم بفتح عينيه وينظر في عين چاسمين مبتسم فتبتسم چاسمين وتقول
چاسمين :- حمدا لله على سلامتك حبيبي
أحمد :- الله يسلمك
چاسمين :- كنت هموت عليك ،،، كنت خايفة تروح و تسيبني
أحمد :- متخفيش عمر الشقي بقي ،،، و بعدين حتى لو مت مش هسيبك ان بقالي ١٥ الف عام وانا معاكي
چاسمين :- ١٥ الف عام ،،، ازاي يعني
أحمد :- لا ابدا بهرج
چاسمين :- احمد ،،،، هو الختم اللي في رجل ده ايه ،،،، الختم ده انا عندي زيه في كتفي بالظبط ،،،، فهمني انا مش فاهمه حاجة
أحمد :- ما انا اللي عملت لك الختم ده وانت صغيره
فصدمت چاسمين و انقبض قلبها ثم قالت
چاسمين :- انا مش فاهمه حاجة
أحمد :- وانت صغيرة مامتك خدتك وراحت زار في الحسين و لما حولوا يضيقوكي هناك وانت خفتي وانت صغيره انا اتجننت و مدرتش بنفسي غير وانا بولع لهم في كل مكان و في وسط الزحام خطفك رجل بتاع مراجيح و كنتي هتضيعي من امك فتدخلت انا و قتلته و اخدتك معايا وكنت بحاول اروح بيكي القصر بتاعي علشان تعيشي معايا هناك لحد لما تكبري لكن للاسف بوابة المرور مفتحتش لان الطقوس متعملتش فرجعت بيكي وانا راجع ختمت الختم الملكي على كتفك علشان افضل معاكي على طول وتفضلي معايا ده موضوع الختم
چاسمين :- يعني ،،، انا ،،، انا مش فاهمه ،،، انت مين و ختم ايه وليه كل ده
أحمد :- انا كَفِلا ملك ملوك الجان اللي اسير في حبك من الآلاف السنين من يوم ميلادك اللي ظهر لك في شقتك و صارحك بحبه وانت خفتي و مشيتي ومكنش ادامي غير اني اتجسد في صورة إنسان و اقرب منك و اخليكي تحبيني وتعرفي انا بحبك اد ايه
چاسمين :- يعني انا دلوقت بحب العفريت اللي ظهر لي في شقتي
كَفِلا :- كَفِلا مش عفريت كَفِلا ملك ملوك الجان يا چاسمين اللي ساب ملكه و جه وراكي اللي عشيرته غضبت عليه علشان راح و راكي و سابهم و ساب أمور رعاياه كَفِلا اللي كان بيحميكي من اَي مكروه كَفِلا اللي كان زي ضلك
چاسمين :- بس انا حبيتك اوي اكتر من روحي و مش قدرة استغنى عنك حتى لو هسيب الدنيا كلها
كَفِلا :- بجد يا چاسمين ،،،، اخيرا هرتاح من اللف وراكي
چاسمين :- اخيرا يا ،،، كَفِلا ،،، هههههه ،،،، يلا بينا بقى انا مش عارفه ولا عاوزه اشوف حد غيرك
كَفِلا :- بس في شوية طقوس لازم نعملها سوى علشان أتحرر من جسم الآدمي ده وانت كمان علشان نقدر نطلع مملكتي اللي في كوكب عطارد انا بنيت لك قصر كبير جدا و هتلاقي ملايين العفاريت اللي هيخدموكي
چاسمين :- طقوس ،،،،، طقوس ايه انا مستعدة اعمل اَي حاجة علشان افضل معاك
ذلك اللعين كَفِلا الذي ظل وراء هدفه طيلة هذه السنين حتى استطاع ان يسحر المسكينة چاسمين و يدمر حياتها حتى ياخذها ويذهب بعيدا عن كوكب البشر تارك خلفه انقاض بيتها الذي سينهدم على راس زوجها و اطفالها الذين لم يكن لهم اَي ذنب بالحياة الذي سيقضي على امالهم كَفِلا لنزواته و شهواته الدنيئه هذا الكَفِلا الذي لا يعرف للرحمة سبيل لن يرحم صغار چاسمين الذين سيعيشوا بدون امهم و التي ستختفي مع كَفِلا لتذهب الى مكان مجهول لا تعلم اذا ما كانت في أمان ام سترتاح بالفعل ام انها ستشقى ام هذا الامر ضد الدين او ضد الأعراف چاسمين بالفعل مسحورة سحرها اللعين كَفِلا و أوقعها في بداية المشكلات وهي كيف ستعود الي اسرتها بعد غياب هذا الوقت الطويل وأصبحت الساعة السابعة صباحاً
انتظرونا في الفصل الثالث – المشهد الاول مع الطقوس المطلوبة حتى تذهب چاسمين مع كَفِلا الى كوكب عطارد
قصة كَفِلا
تأليف